مقالات

با بادام چه غذاها و خوراکی هایی می توان درست کرد؟

چه غذاهایی را با بادام میتوان درست کرد؟

چه غذاهایی را با بادام میتوان درست کرد؟

دسرهای تهیه شده با بادام یا خلال بادام

خلال بادام

تراشه بادام را خلال می گویند.برای تهیه ی خلال بادام، مواد مورد نیاز (مغز بادام و آب) می باشد. ابتدا بادام ها را در آب می ریزیم و صبر می کنیم تا 12 ساعت بماند. چنانچه در تهیه ی خلال بادام عجله دارید می توانید بادام ها را به مدت چند دقیقه در آب جوش بریزید تا زمانی که پوست قهوه ای بادام از آن جدا شود. سپس با یک چاقو بادام ها را از طول برش می زنیم. بادام های خلال شده را بشویید و خشک کنید و در یخچال نگه داری کنید.

خلال بادام در دسرهایی مانند شله زرد، فرنی، کیک، سوفله و... و همچنین در برخی از انواع پلوها مانند مرصع پلو، پلو آلبالو، پلو دامغانی، خلال پلو، قیمه نثا و ....  همچنین برای انواعی از تزیینات استفاده می شود.

سوفله بادام

 در واقع واژه سوفله از یک فعل در زبان فرانسه مشتق می‌شود که به معنای پف کردن و بالا آمدن مواد است.

شیر بادام

یک شیر گیاهی با بافت خامه‌ای و طعمی آجیلی است که از بادام تهیه می‌شود. نخستین بار در نوشته‌های پزشکی قرون وسطی بین سده‌های هشتم تا دوازدهم به شیر بادام اشاره شده است که از آن را برای درمان سرفه یا تنگی نفس استفاده می‌کردند.

در سده‌های سیزدهم و چهاردهم شیر بادام در بغداد و مصر که بادام محبوب و فراوان بوده مصرف شیر بادام رونق زیادی داشته است.

تجارت و بازرگانی باعث شد مردم اروپا با شیر بادام آشنا شود و از آن استقبال کنند، زیرا در  آن دوران که از خوردن لبنیات پرهیز می‌کردند شیر بادام می‌توانست جانشین شیر گاو شود.

شیر بادام اثرات خوبی نیز بر روی محیط زیست دارد. هم چنین خواص بسیار زیادی دارد و درست کردن آن راحت است. کافی است ایتدا مغز بادام را کمی خیس کنید و سپس آن را با آب میکس کنید و به دلخواه کاکایو، وانیل، عسل و... به آن اضافه کنید.

چه غذاهایی را با بادام میتوان درست کرد؟

توپک بادام و خرما

میان وعده یا عصرانه ی مفید و همین طور مناسب برای افطاری می باشد. توپک خرما با بادام و یک شیرینی بسیار مقوی و مغذی و خوشمزه که بسیار آسان تهیه میشود و به فر هم نیازی ندارد. جهت تهیه آن به مقداری مغز بادام آسیاب شده و خرمای بدون هسته و له شده نیاز دارید.

شیرینی ملکه بادام

شیرینی ملکه بادام یکی از انواع شیرینی های بسیار قدیمی و سنتی ایرانی است که طعم بسیار جذابی دارد. این شیرینی بسیار شیک و مجلسی را می توانید در کنار شیرینی دانمارکی، شیرینی نخود چی و شیرینی مشهدی در لیست شیرینی های نوروزی خود قرار دهید.

و همانطور که از نامش مشخص است بادام جز یکی از موارد در دستور پخت آن می باشد.

چه غذاهایی را با بادام میتوان درست کرد؟

نقل

نوعی شیرینی است که معمولا به رنگ سفید است و از سوغات معروف شهر ارومیه می‌باشد که از شیره شکر و چیزهای نظیر دانه‌های معطر هِل، تخم گشنیز یا خِلال بادام و گردو و پسته مانند آن پخته‌ می‌شود. همچنین با گیاهانی مانند گل محمدی و گل‌پر و گیاهانی نظیر آنها تزئین و استفاده می شود.

شله زرد

یک دسر سنتی ایرانی است که به دلیل وجود زعفران، زردرنگ است و روی آن را دارچین و خلال بادام و خلال پسته می‌ریزند.

شله‌زرد عموماً به یک طریق پخته می‌شود و به‌خصوص از آن در ماه رمضان برای صرف افطار استفاده می‌شود.

چه غذاهایی را با بادام میتوان درست کرد؟

حاجی بادام

نوعی شیرینی محلی است که در برخی شهرهای مرکزی ایران (مثل نایین) به ویژه یزد تولید می‌شود. مغز بادام، پودر قند، آرد گندم، شکرآسیاب شده، آرد نخود چی، تخم مرغ مایع پاستوریزه، هل، جوز هندی از ترکیبات حاجی بادام هستند.

غذاهای درست شده با بادام یا خلال بادام

مرصع پلو

چه غذاهایی را با بادام میتوان درست کرد؟

تاریخچه ی این غذا به دوران صفویه بر می گردد. یکی از غذاهای سنتی شهر قزوین است و نمونه های از این غذا در استان فارس و خراسان سرو می شود، و به خاطر مخلفات درخشانی که در آن آمیخته است این نام را گرفته است.

این پلو از چلو سفید، با درآمیختن چندین جور میوه تازه یا خشک کوچک چون آلبالو و کشمش‌های سبز و قرمز و تکه‌های زردآلو خشک و خلال‌های خشک شده پسته سبز و بادام و خلال پوست مرکبات که همه آنها در روغن کره کمی تفت داده شده‌اند آماده می‌شود.

سمنو

خوردنی چسبنده و شیرینی است که از جوانه گندم و آرد درست می‌کنند. آثار قدیمی نشان می‌دهد خاستگاه این دسر به خراسان کنونی برمیگردد. از آن به عنوان برکت زمین یاد می‌شود و معمولاً در ماه اول بهار به عنوان عضوی از سفره هفت سین پخته می‌شود. از خلال بادام یا مغز بادام در سمنو هم استفاده می شود.

خورشت خلال بادام

چه غذاهایی را با بادام میتوان درست کرد؟

یک خورش است که در کرمانشاه پخته می‌شود. این خورش از بادام‌های خلال شده به همراه گوشت، زرشک سیاه، زعفران، گلاب، دارچین و لیمو عمانی تهیه می‌شود و کرمانشاهی‌ها در تهیه آن از روغن کرمانشاهی استفاده می‌کنند.

حریره بادام

نوعی غذای کم‌قوام است که با پختن غلات یا مغزها در آب یا شیر تهیه می‌شود و حریره را معمولاً یک گونه یا ترکیبی از حبوبات یا بادام با آب یا شیر می‌پزند. در طب سنتی ایران حریره بادام را با طبیعت گرم و تر، بسیار زود هضم و برای کودکان شیرخوار و افراد مسن مناسب معرفی می‌کنند و جهت پوکی استخوان، نرمی استخوان و رشد استخوان نیز مفید است.
چاق‌کننده است و نیروی درونی بدن را افزایش می‌دهد. از مواد اصلی تشکیل دهنده ی حریره بادام، آرد برنج، بادام رنده شده و آب می باشد.

قیمه نثا

چه غذاهایی را با بادام میتوان درست کرد؟

خوراکی اصالتاً قزوینی است. این خوراک با برنج و گوشت و خلال بادام و پسته و پیازداغ و خلال پسته و خلال نارنج و زرشک درست می‌شود.

این خوراک درگذشته جزو خوراک‌های تشریفاتی محسوب می‌شد و در عروسی‌ها هم به عنوان شام عروسی همراه با سبزی خوردن سرو می‌شده‌است.

خلال پلو

یکی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که در سمنان و دامغان بسیار پر طرفدار است. خلال پلو نیز بسیار خوشمزه و مقوی می باشد و همان طور که از نامش پیداست از انواع خلال ها تهیه شده است.

این پلو ایرانی سنتی را می توانید مانند دیگر غذاها با گوشت یا گوشت چرخ کرده و مرغ تهیه کنید. خلال پلو را می توانید برای تنوع در غذاهای خود در لیست هفتگی قرار دهید و مطمئن باشید از طعم و مزه آن خوشتان خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *