مقالات

خواص دارویی و پزشکی بادام

معجزه بادام در درمان بیماری ها

معجزه بادام در درمان بیماری ها

بادام یکی از بهترین آجیل هاست که علاوه بر خوش مزگی، خواص زیبایی و دارویی ـ پزشکی هم دارد ومی‌تواند یکی از منابع غذایی بسیار خوب در زنجیره ی غذایی ما باشد. مغز بادام در دو نوع است: تلخ وشیرین.

هر دونوع آن از خواص دارویی و ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند و در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارند. بادام میزان زیادی فیبر دارد و معدن ویتامین E است. از ۱۵٪ کربوهیدرات، ۷۲٪ چربی و ۱۳٪ پروتئین و 44٪ ریبوفلاوین تشکیل شده است.

خواص دارویی و پزشکی بادام

پیشگیری از بیماری های قلبی

چربی های اشباع نشده و آنتی اکسیدان موجود در بادام خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. منیزیم، مس، کلسیم و پتاسیم بادام، باعث سلامت قلب می شود و با کنترل  فشار خون و تنظیم کلسترول حملات قلبی را کاهش می دهد.

معجزه بادام در درمان بیماری ها

بادام آرامش بخش است و خلق شما را تنظیم می کند.

ویتامین های خانواده ی"B ، E" و منیزیم موجود دربادام تاثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند و به همین دلیل می توانند خلق انسان را تنظیم کند.

بادام دشمن فشار خون بالا و دیابت است.

طبق  تحقیقات کارشناسان تغذیه مصرف چند عدد مغز بادام در طول روز خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش می دهد و علاوه بر این در بهبود حساسیت انسولینی می تواند مفید باشد.

معجزه بادام در درمان بیماری ها

مبارزه با کم خونی و سردردهای میگرنی

مصرف بادام برای مبارزه با کم خونی و سردردهای میگرنی به علت داشتن میزان زیادی آهن، مس و ویتامین های گروه B مفید است.

تقویت استخوان ها و دندان ها وجلوگیری از پوکی استخوان

 بادام منبع خوبی از مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفر است و کلسیم و فسفر از جمله مواد مغذی حیاتی برای سلامت دندان و استخوان محسوب می شوند. مصرف بادام درختی از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و خطر شکستگی استخوان ها و پوکی استخوان را نیز کاهش می دهد. از دیگر فواید بادام می توان به مصرف بادام در دوران کودکی اشاره کرد که به استحکام و تقویت استخوان ها کمک می کند.

معجزه بادام در درمان بیماری ها

تقویت انرژی بدن

اگر همیشه در حال حرکت و جنب و جوش هستید، سعی کنید تعدادی بادام همراه خود داشته باشید. بادام به علت منبع غنی از منگنز، ریبوفلاوین و مس می تواند در تولید انرژی موثر باشد.

معجزه بادام در درمان بیماری ها

جلوگیری از سرطان

فیبر موجود در بادام به سم زدایی بدن کمک می کند و باعث حرکت بهتر غذا در سیستم گوارشی می شود و آن را پاکسازی می کند. در نتیجه خطر سرطان روده را کاهش می دهد. همچنین به علت ذخایر عالی از ویتامین، فیتوکمیکال و فلاونوییدها، پیشرفت سلول های سرطان سینه را کنترل می کند. همچنین با جلوگیری از تخریب سلول ها و DNA، بر سلامت پروستات موثر است.

کاهش کلسترول

بادام منبع خوبی از اسیدهای غیر اشباع ومفید است. خوردن منظم آن در بخشی از رژیم روزانه، باعث حفظ چربی های خوب وکاهش کلسترول می شود.

معجزه بادام در درمان بیماری ها

کنترل و کاهش  وزن

چربی های سالم و فیبر موجود در بادام از عوامل موثر در کاهش وزن هستند. طبق تحقیقات متخصصان تغذیه افرادی که در هفته حداقل 2 بار بادام مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که به ندرت از بادام استفاده می کنند دارای کاهش وزن بیشتری هستند. بادام  می تواند پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کند. از این رو مصرف آن برای کاهش اشتها موثر است. بادام به عنوان یک میان وعده می تواند اشتها را کاهش دهد. بنابراین افراد چاق می توانند با مصرف روزانه بادام کالری روزانه ی خود را کم کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین E موجود در بادام برای مقابله با ویروس، عفونت وباکتری بسیار مفید است. همچنین امگا3، روی و منیزیم باعث تقویت سیستم ایمنی وجذب ویتامین های محلول در چربی می شود.

معجزه بادام در درمان بیماری ها

سلامت ریه ها

مصرف بادام درختی از مبتلا شدن به بیماری های تنفسی نظیر تنگی نفس و برونشیت مزمن و امفیزم پیشگیری می کند از این رو برای سلامت ریه می تواند مفید و موثر واقع شود. مصرف بادام سینه را نرم و سرفه های مزمن را تسکین می دهد.

تسکین درد کبد

بادام برای تسکین درد کبد و تحلیل بادهای کلیه مفید است و زخم روده‌ها و مثانه را درمان می‌کند. خوردن روزانه بادام از ایجاد سنگ صفرا جلوگیری می کند.

تقویت حافظه

بادام مقادیر خیلی خوبی از ریبوفلاوین و ال_کارنیتین دارد. مصرف بلند مدت آن می تواند سطح هوش را افزایش دهد و عملکرد دستگاه عصبی را بهبود بخشد.

جلوگیری از نقص های جنینی در دوران بارداری

به علت داشتن اسید فولیک نقش مهمی در رشد سلول های سالم دارد و از نقص های جنینی در دوران بارداری جلوگیری می کند.

کاهش استرس

خوردن مداوم روزانه چند عدد بادام، با برخی از اثرات استرس مقابله می کند.

جلوگیری از لاغری صورت

اگر دوست ندارید در اثر ورزش صورت تان لاغر شود،  از آجیل ها به خصوص بادام در طول روز کمک بگیرید.

خواص آرایشی و بهداشتی بادام

  • مبارزه با چین وچروک صورت: روغن بادام به علت فیبر زیاد روند پیری را به تاخیر می اندازد. خاصیت ارتجاعی پوست را بازیابی و حفظ می کند.
  • بهبود کیفیت پوست ومو: روغن بادام تلخ برای صورت، چین وچروک، لک های صورت ودرد مفاصل بسیار مفید است.
  • روغن بادام مرطوب کننده ی بسیار خوب برای پوست های خشک است . همچنین ویتامین E مورد نیاز برای پوست شاداب را فراهم می کند و می تواند در مقابل آفتاب هم از پوست محافظت کند.
  • کاهش دهنده ی سیاهی و پف زیر چشم: اگر زیر چشمتان سیاه شده یا خطوط تیره روی پوست صورت تان نقش بسته می‌توانید برای التیام آن‌‌ها از روغن بادام استفاده کنید.
  • جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو و درخشندگی مو
  • ناخن های زیبا وسالم: اگر ناخن‌هایتان به‌راحتی می‌شکنند به‌احتمال‌قوی بدنتان با کمبود یکی از مواد معدنی مواجه شده است .روغن بادام حاوی روی است که کمبود آن باعث به وجود آمدن نقاط سفیدرنگ روی ناخن می‌شود. همچنین به دلیل میزان بالایی از ویتامین B و آهن داخل این روغن ناخن‌های شما بعد از مدتی ظاهری زیباتر پیدا خواهد کرد .
معجزه بادام در درمان بیماری ها
معجزه بادام در درمان بیماری ها

مریم بدیهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *