مقالات

انواع بادام درختی و خواص آن

انواع بادام درختی و خواص آن ها

انواع بادام درختی و خواص آن ها

بادام پوسته کاغذی

بادام پوسته کاغذی یا بادام محب و سفید از بهترین انواع بادام و یکی از محبوب ترین تنقلات است که برای انواع آجیل استفاده می‌شود، زیرا پوست بسیار نازکی دارد و به آسانی می‌توانید با انگشتان دست، پوست بادام را بشکنید و مغز شیرین آن را مصرف کنید.

این نوع بادام از انواع لوکس و مجلسی بادام است و می‌تواند گزینه ی مناسبی جهت پذیرایی از مهمانان است. قیمت بادام پوسته کاغذی به نسبت کیفیت مغز و تازگی آن بالاتر است. و در مجموع قیمت بادام پوسته کاغذی نسبت به سایر بادام به صرفه تر است.

بادام پوسته کاغذی یک غذای کامل و مقوی است و یک خوراکی آرام بخش، دارای آنتی اکسیدان ها و دارای مواد مغذی است که مصارف صنعتی و پزشکی و تولید صابون و انواع لوازم آرایشی بهداشتی است.

بادام پوسته کاغذی در مصارف پزشکی باعث تقویت عملکرد ریه و استحکام استخوان ها و از گرفتگی عضلات و سرطان و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.

بادام پوسته کاغذی
بادام پوسته کاغذی
بادام مامایی
بادام مامایی
بادام مامایی

بادام مامایی

اگر دنبال یک آجیل پرخاصیت، خوشمزه و با شیرینی ملایم هستید که دلتان را نزند،
این آجیل عالی قطعا بادام مامایی خواهد بود. منشأ تولید بادام مامایی در ایران شهرهای نجف آباد اصفهان و شهرستان سامان (اطراف شهرکرد در استان چهارمحال بختیاری) می باشد.

مغز بادام مامایی، ظاهری کشیده و شبیه اشک دارد و پوست سختش با دست قابل جدا کردن نمی باشد. پوسته ی مغز آن قهوه ای روشن می باشد،که در انواع آجیل با پوست یا بصورت مغز استفاده می شود.

 بادام مامایی پوست سخت و محکمی دارد و معمولا مغز آن درشت است. بادام مامایی مواد مغذی بسیار بالایی دارد. مصرف بادام پوسته کاغذی برای کودکان و نوجوانان و افراد کهن سال نیز توصیه می‌شود زیرا به خاطر فسفر موجود در ترکیبات آن و یک منبع سرشار از منگنز، ویتامینe و کلسیم  است که خطر ابتلا به آلزایمر را در افراد میان سال و کهن سال را کاهش می دهد. همچنین باعث افزایش هوش در کودکان می شود و برای تکامل و سلامت مغز انسان مفید است.

همچنین بادام مامایی برای زنان باردار هم بسیار توصیه می شود زیرا دارای اسد فولیک است که برخی از نقض های هنگام تولد نوزادان جلوگیری می‌کند و باعث رشد سلول های سالم و تشکیل بافت می‌شود و می‌تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند و به دلیل اینکه شیر مادرانی که فرزند به دنیا آورده اند را زیاد می کند این اسم (مامایی) رابر آن گذاشته اند.

مصرف بادام مامایی برای مردان نیز مفید است و باعث تقویت هورمون های مردانه می شود.

از دیگر خاصیت های این بادام، تاثیر مفید و مثبتی است که بر روی سلامت پوست و مو دارد. بادام می‌ تواند آبرسانی به پوست را به بهترین حالت ممکن انجام دهد.
یکی از مهم ترین دلایل استفاده از عصاره بادام در تولید کرم های آبرسان و ضد آفتاب نیز همین خاصیت بادام است. از مغز بادام در صنعت تولید لوازم آرایشی بهداشتی و کرم های از بین برنده جوش های سرسیاه موجود بر روی سطح پوست استفاده می شود. قرار دادن این نوع بادام در برنامه غذایی می ‌تواند تاثیر زیادی را در جوانسازی پوست داشته باشد و باعث از بین رفتن تیرگی اطراف چشم ها می‌شود.

بادام ربیع

بادام ربیع نیز یکی از انواع بادام خوب است که مانند بادام مامایی در برابر عواملی مانند آفت و سرمازدگی مقاومت زیادی دارد. منشا اصلی بادام ربیع منطقه حاشیه زاینده رود شهر کرد ایران است. بادام ربیع در آجیل به صورت خام و تفت داده شده استفاده می  شود و علاوه بر این، این نوع بادام در شیرینی پزی هم از آن استفاده می کنند. مغز بادام ربیع شباهت فراوانی به مغز بادام مامایی دارد. به این خاطر قیمت بادام ربیع در اغلب موارد با قیمت بادام مامایی نسبت سنجی می شود.

شباهت بالای مغز بادام ربیع به مغز بادام مامایی باعث شده که قیمت این دو بادام به هم نزدیک باشد. بنابراین قیمت های این دو بادام را باید در یک راستا ارزیابی کرد. اما یک نکته مهم در تفاوت بادام ربیع و بادام مامایی در رنگ این دو وجود دارد. رنگ بادام مامایی معمولا طلایی است. اما بادام ربیع دارای رنگ ها و گونه های متفاوتی است. اگر رنگ بادام ربیع شبیه مامایی باشد گاهی همان قیمت را داراست اما اگر رنگ بادام ربیع تیره باشد ارزانتر از بادام مامایی خواهد بود.

بادام ربیع
بادام ربیع

خواص کلی بادام

  1. بادام باعث سم زدایی از کبد می‌شود و برای افراد مبتلا به کبد چرب مفید است و این افراد می‌توانند برای بهبود و درمان خود استفاده از نوع بادام را در رژیم غذایی خود قرار دهند.
  2. بادام سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود افراد در برابر بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های ویروسی مانند کرونا مقاوم شوند.
  3. این نوع بادام دارای فیبر و اسیدهای چرب است که باعث تنظیم قندخون و کاهش کلسترول و بهبود قلب می‌شود بنابراین بهتر است افراد مبتلا به بیماری های قلبی و فشارخون مصرف بادام پوسته کاغذی را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
  4. مصرف بادام برای بیماری های گوارش و معده بسیار مفید است و باعث هضم غذا می شود و داروی مناسبی برای درمان یبوست است.
  5. بادام خاصیت ضد سرطانی دارد و برای پیشگیری از سرطان مفید است.
  6. بادام باعث افزایش سطح انرژی می‌شود و برای افراد ورزشکار و کسانی که فعالیت بدنی  زیادی دارند مناسب است و باعث عضله سازی در بدن می‌شود.
  7. از مهم ترین خاصیت های بادام، تاثیر مفید و مثبتی است که بر روی سلامت پوست و مو دارد.
    بادام می‌ تواند آبرسانی به پوست را به بهترین حالت ممکن انجام دهند.
  8. تقویت سلامت مغز (افزایش سطح هوش، سرشار از مواد مغذی برای مغز، کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر).
  9. بادام باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

راه های تشخیص بادام خوب

یکی از راه های تشخیص بادام خوب، خوردن و چشیدن آن است. قبل از خرید بادام، آن را مصرف و تست کنید.بادام هایی با طعم های تند، خیلی شور و تند مناسب نیستند همچنین طعم و بوی نا، رطوبت، ماندگی و ترشیدگی هم نشانه کهنه بودن و نامرغوب بودن بادام است. مغز و طعم شادابی بادام نشانه بادام خوب، مرغوب و تازه است.

راه های تشخیص بادام خوب

ارزش غذایی 100 گرم بادام

کالری : ۵۷۶
چربی : ۴۹ گرم
پروتئین : ۲۱ گرم
کربوهیدرات : ۲۲ گرم
فیبر : ۱۲ گرم
قند : ۳.۹ گرم
آب: ۴/۷ گرم
انرژی: ۵۹۸ گرم
روغن اشباع نشده: ۵۴/۲گرم
نشاسته: ۱۹/۵گرم
کلسیم: ۳۲۰ میلی‌گرم
فسفر: ۵۰۰ میلی‌گرم
آهن: ۴/۷ میلی‌گرم
پتاسیم: ۷۷۰ میلی‌گرم
ویتامین ب ۱: ۰/۲۵ میلی‌گرم
ویتامین ب ۲: ۰/۹ میلی‌گرم
ویتامین ب ۳: ۳/۵ میلی‌گرم

ارزش وخواص بادام
ارزش وخواص بادام