مقالات

خواص حریره بادام و طرز تهیه آن

حریره بادام

حریره بادام

نهال بادام به عنوان یکی از 10 نهال پر فروش می باشد و بادام، این میوه مفید که دارای انواع کربوهیدرات، انواع پروتئین ها، انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد در صنعت شیرینی پزی، بهداشتی و زیبایی و... بسیار مورد توجه است.
یکی از غذاهای بسیار مفید و مقوی که از این آجیل خوشمزه می توان تهیه کرد حریره بادام است، که برای گروه سنی نوزادان، کودکان و بزرگسالان بسیار مناسب است و برای معده های حساس نیز مفید است.

خواص درمانی حریره بادام

جلوگیری از چین و چروک پوست

جلوگیری از چین و چروک پوست به دلیل اینکه بادام موجود در حریره بادام دارای مقادیر بالای ویتامین E، خاصیت آبرسانی برای پوست، مرطوب کننده عالی برای پوست می باشد و همچنین خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد برای پوست بسیار مفید است.

بادام به دلیل اسید های چرب موجود در آن، در درمان آکنه و جوش صورت بسیار موثر است، بادام با توجه به مواد مغذی که دارد در گردش خون در زیر پوست موثر بوده و از پف زیر چشم و سیاهی دور چشم جلوگیری می کند.

درمان یبوست

 افرادی که جویدن و هضم معده برایشان مشکل است می توانند از حریره بادام استفاده کنند. بادام به دلیل اینکه ملین است و روغن بادام ضد یبوست است. (روغن بادام ضد یبوست است و اغلب برای رفع یبوست در بچه ها از روغن بادام استفاده می شود)

حتی بادام موجود در آن برای درمان زخم روده ها مفید است، البته پوست قهوه ای روی آن برداشته شود.

حریره بادام

کاهش LDL (کلسترول بد) و افزایش HDL (کلسترول خوب) بدن

کلسترول به طور معمول توسط کبد ساخته می شود و به بدن در ساخت هورمون ها کمک می کند کلسترول تولید شده توسط بدن 75% و کلسترول حاصل از مواد غذایی 25% از کل کلسترول بدن را تشکیل می دهد. کلسترول زیاد باعث بیماری در بدن می شود و حریر بادام این غذای مقوی به دلیل بادام موجود در آن در این مورد نیز موثر است.

از مواردی که می توان نگاه ویژه ای به آن داشت محافظت بدن در برابر بیماری قلبی است به دلیل اینکه کلسترول بادام کم است و منبع غنی از منیزیم است موجب می شود فشار خون پایین آمده و از بیماری قلبی جلوگیری کند.

رفع بی خوابی

حریره بادام را اگر در رژیم افراد کم خواب قرار دهیم می توانیم کمک مفیدی در جهت رفع این مشکل برای این گونه افراد انجام دهیم.

تقویت مغز

در فرهنگ ایرانی تدابیر خاصی برای تقویت حافظه انجام می دادند که به استناد نسخه حکیم ابوعلی سینا حریره بادام و یا شیره بادام از جمله این موارد بود که از کودکی به بچه ها می دادند که موجب تقویت جوهر مغز و افزایش حافظه می‌شود.

تقویت استخوان ها و بازسازی استخوان ها

بادام موجود در حریره بادام با توجه به داشتن عناصر ضروری نظیر کلسیم، آهن، منیزیم و روی در تقویت استخوان ها به خصوص در کودکان و کاهش ابتلا به پوکی استخوان کمک بسیار زیادی می کند.

تنظیم اشتها

حریره بادام با توجه به مقادیر بالای پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی که دارد موجب سیری می شود به دلیل اینکه حریر بادام با توجه به مواد مغذی که دارد به آرامی آزاد می شود و کمک می کند به مدت طولانی احساس سیری داشته باشیم .

حتی حریره بادام یکی از مواد غذایی پر خاصیت است که ورزشکاران در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. حریره متابولیسم (سوخت و ساز ) بدن را بالا می برد و انرژی کافی را به بدن می رساند.

حریره بادام

رشد دندان های کودک

حریره بادام یک غذای مقوی است که می تواند برای همه افراد در هر سنی مفید باشد اما متاسفانه فقط برای مدت زمان مشخصی در برنامه غذایی نوزادان قرار می گیرد ولی با توجه به منبع غنی کلسیم و فسفر در رشد دندان ها تاثیر ویژه ای دارد.

درمان گلودرد و سرفه

حریره بادام در موقع سرماخوردگی بسیار توصیه شده است به دلیل مواد قلیایی موجود در آن باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و افرادی که دچار سرماخوردگی های متعدد می‌شوند بهتر است از آن استفاده کنند.

انواع حریره بادام

حریره انتخاب عالی و مفید برای مادرانی است که همیشه نگران تغذیه نوزادان خود هستند ولی یادتان باشد که آن را برای تمام گروه سنی داشته باشید. حریره بادام به شیوه های مختلف آماده می شود که می توانید تهیه کنید و از آن استفاده و لذت ببرید. خصوصا در ماه مبارک رمضان می توانید به عنوان افطاری از حریره بادام استفاده کنید.
• حریره بادام برای نوزادان
• حریره بادام برای بزرگسالان
• حریره بادام رژیمی

طرز تهیه حریره بادام برای نوزادان

مادران عزیز می توانند از ماه هفتم حریره بادام را برای کودکان خود آغاز کنید میزان مصرف آن در طول روز 6 زوعده است و در هر وعده به میزان 2 قاشق مرباخوری به فرزند عزیز خود بدهید حریره بادام بنیه کودک را قوی و انرژی کودک را بالا می برد.

مواد لازم برای 1 نفر
  • آب (3/2 لیوان)
  • آرد برنج (ا قاشق مرباخوری)
  • بادام (4 عدد)
  • روغن مایع (1 قاشق چایخوری)
  • شکر (1 قاشق چایخوری)
  • شیر(نصف لیوان)
حریره بادام

در مرحله اول بادام ها را در ظرف مناسب ریخته و آب گرم روی آن بریزید این کار باعث می شود تا به راحتی بتوانید پوست قهوه ای روی بادام را جدا کنید. بعد از اینکه پوست بادام را جدا کردید آن را با رنده بسیار ریز به خوبی رنده کنید سپس در ظرف مناسبی بادام های رنده شده را بریزید و شیر و آرد برنج را به آن اضافه کنید دقت کنید که آرد برنج و بادام ها به خوبی در شیر حل شوند.

ظرف را روی حرارت بسیار ملایم شعله قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید و بعد از ان شکر و آب را به قابلمه اضافه کنید و ان را خب با مواد قبلی مخلوط کنید دقت کنید که هم زدن را فراموش نکنید و مکرر این کار را در حین پخت انجام دهید.

بعد از 20 دقیقه حریره بادام فرزند دلبند شما آماده است (دقت داشته باشید روغن گفته شده برای نوزادان جهت افزایش کالری می باشد که از روغن زیتون هم می توانید استفاده کنید در صورت استفاده 3 دقیقه قبل از پایان کار به حریره اضافه کنید).

روش دیگر برای طرز تهیه حریره بادام

مواد لازم:

  • بادام (6 عدد) 
  • آرد برنج (1 قاشق غذاخوری)    
  • شکر (به میزان لازم)
  • شیر چرب (نصف پیمانه)
  • آب (5 قاشق غذاخوری)

در مرحله اول بادام ها را در ظرفی ریخته و آب گرم روی ان می ریزیم تا بتوانیم پوست قهوه ای آن را جدا کنید .بادام ها را به همراه آب و شکر داخل مخلوط کن ریخته تا مواد یکدست شود.

حال مواد را داخل ظرف مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید بعد از چند دقیقه آرد برنج و شیر را با هم مخلوط کرده تا مواد یکدستی بدست آید و به ظرف مورد نظر اضافه می کنیم و در حین پخت مداوم هم برنید تا نسوزد و غلظتی به مانند ماست به خود بگیرد حریره بادام شما اماده است.

حریره بادام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *