مقالات

خواص روغن بادام تلخ

خواص روغن بادام تلخ

خواص روغن بادام تلخ

روغن بادام‌تلخ، شفاف به رنگ زرد روشن است که دارای عطر قوی و تلخ است. این روغن در صورت کهنه شدن کدر می شود. روغن این بادام رایحه بسیار تندی دارد و تلخی از بوی آن کاملا قابل تشخیص است. روغن بادام تلخ به آسانی با اکسیژن هوا اکسید می شود.

بنابراین بهتر است آن را در یک ظرف در بسته و در محیطی تاریک و سرد نگهداری کنید. روغن بادام تلخ ساختار سنگینی دارد و از این رو، به‌مدت بیشتری بر روی پوست باقی‌ می ماند.

درمان عفونت گوش

در طب سنتی آمده است که روغن بادام‌تلخ برای رفع زنگ زدن گوش و عفونت آن مفید است.
یک قاشق غذاخوری از روغن بادام تلخ را درون کمی آب گرم بریزید و آن را درون گوش خود بچکانید تا مایع درون گوش نرم شده و گرفتگی و عفونت گوش برطرف شود.

درمان یبوست

روغن بادام‌تلخ خاصیت مسهلی دارد و برای درمان یبوست مفید است.

تسکین درد

روغن بادام‌تلخ دارای ماده سمی گلیکوسید آمیگدالین است و باعث آرام شدن اعصاب می شود و استعمال خارجی آن سبب بی حسی و آرام شدن درد می‌شود. برای درمان و تسکین سردرد، روغن بادام تلخ و مقداری سرکه را ترکیب کنید و روی پیشانی و شقیقه‌ها بمالید.

خواص روغن بادام تلخ

ضد سرطان

هیدروژن سیانید یا اسید هیدروسیانیک موجود در روغن بادام تلخ با رشد سلول‌های سرطانی مبارزه و امکان رشد و ترمیم سلول‌های سالم را فراهم می‌کند.

خاصیت ضد میکروبی

روغن بادام تلخ دارای هیدروژن سیانید و بنزآلدهید می‌باشد که برای مبارزه با باکتری، قارچ و ویروس است.

پاکسازی بدن

برای خروج مواد سمی موجود در بدن مقدار کمی روغن بادام‌تلخ بخورید. این کار سبب می‌شود که بدن برای دفع روغن از طریق ادرار، حجم ادرار را افزایش دهد و سموم بدن از طریق ادرار دفع شود.

خواص روغن بادام تلخ

از بین بردن انگل روده

می‌توانید با تجویز پزشک از روغن بادام تلخ استفاده نمایید و از روغن بادام‌تلخ برای از بین بردن کرم روده استفاده کنید.

درمان تب

ترکیبات تلخ روغن بادام مانع رشد باکتری، میکروب و ویروس در بدن می‌شود و بنابراین می‌توان از دوز‌های بسیار کم روغن بادام تلخ برای درمان تب استفاده کرد.

خواص روغن بادام تلخ

تقویت مو

روغن بادام‌تلخ موهای شکنندگی و آسیب دیده را درمان می‌کند و درخشش آن ها را افزایش می‌دهد. برای تقویت و درمان ریزش مو چند قطره روغن بادام تلخ روی پوست سر بزنید و ماساژ دهید.

در محصولات آرایشی و بهداشتی روغن بادام‌تلخ به کار می رود که برای تقویت ابرو، مژه، ریش و سبیل مفید است.

درمان اسپاسم عضلات

برای درمان و تسکین درد عضلات و اسپاسم زانو از روغن بادام تلخ استفاده کنید.

خواص روغن بادام تلخ
خواص روغن بادام تلخ

درمان پوست 

روغن بادام تلخ خاصیت آب رسانی دارد و برای درمان خشکی و تقویت ناخن ها، درمان پوسته پوسته شدن، پیری و چین و چروک دست مفید است. مالیدن یک تا دو قطره از روغن بادام‌تلخ هر شب قبل از خواب به اطراف چشم برای کاهش تیرگی دور چشم مفید است.

برای از بین بردن جای جوش، رفع ترک پوست و لکه‌های پوستی از روغن بادام‌تلخ استفاده نمایید. برای درمان عفونت های پوستی، مخصوصاً عفونت‌های مربوط به پا، روغن بادام تلخ را با آب مخلوط کنید و روی ناحیه عفونی پوست بمالید تا عفونت برطرف شده و از رشد قارچ‌ها جلوگیری کند و آن ها از بین برود.

برای در امان ماندن از آسیب اشعه ماورای بنفش، مقداری روغن بادام‌تلخ را روی پوست و مو، با دست گرم کنید تا به دمای بدن شما برسد و آن را روی پوست و موی خود بمالید.

روغن بادام تلخ به عنوان یک لوسیون طبیعی صورت است که با افزایش رطوبت پوست باعث جوان سازی پوست و جلوگیری و درمان چین و چروک و پیری پوست می شود.

برای این منظور ابتدا پوست صورت خود را با آب گرم بشویید، یک قاشق روغن بادام‌تلخ یا شیرین گرم را ۱۰ دقیقه به آرامی با سر انگشتان خود به صورت دورانی بر روی پوست صورت ماساژ دهید سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

برای گرفتن نتیجه بهتراین کار را هر شب انجام دهید. همچنین روغن بادام حاوی مقادیر بالای ویتامین E می باشد که باعث به سفیدی و روشنی پوست صورت می شود.

طرز تهیه روغن بادام تلخ

  1.  در مرحله ی اول ترجیحا مغز بادامی که تازه نباشد برای گرفتن روغن استفاده شود.
  2.  مغز بادام به مدت سه روز در آب بماند تا خیسانده شود و پوست قهوه ای آن از مغز جدا شود.
  3.  مغز سفید را در همزن یا غذاساز تا جایی که تبدیل به خمیر شود هم بزنید.
  4.  خمیر بادام را در پارچه یا صافی توری قرار داده و آن را فشار می دهیم تا روغن آن خارج شود.
  5.  روغن بادام تلخ تازه به رنگ شیری است و می توانید از آن بعنوان لوسیون استفاده کنید.
  6.  در پایان روغن را در ظرفی نگه دارید تا ذرات آن ته نشین شود سپس روغن را جدا کنید.

توجه: قبل از جداسازی روغن، می توانید به عنوان خمیر بادام تلخ از آن استفاده کنید. ترکیب خمیر بادام تلخ و مقداری سرکه برای درمان اگزما پوستی، زخم های کهنه و قدیمی، خارش و گال مفید است. از خمیر بادام تلخ می توانید برای رفع بوی بد پا و زیربغل هم استفاده کنید.

برای گرفتن روغن بادام‌تلخ، نباید از آب استفاده شود زیرا بادام تلخ دارای ماده سمی اسید سیانیدریک است و در صورتی که با آب ترکیب شود، اسید سیانیدریک آن آزاد می شود که سمی است و برای بدن بسیار مضر است.

روش شیرین کردن بادام تلخ

  1.  ابتدا بادام ها را شکسته و مغز آن را بردارید.
  2.  سپس مغزها را به مدت نیم ساعت در آب بجوشانید. در این مرحله می توانید پوست قهوه ای بادام ها را جدا کنید تا یکدست سفید شوند.
  3.  بادام ها را به مدت ده الی بیست روز در آب سرد قرار دهید. هر روز آب بادام‌ها با آب سرد تعویض کنید تا نگندند.
  4.  چند روزی که گذشت پوست مغزها به تدریج جدا می شود و شما باید آن ها را از آب خارج کنید.
  5.  بعد از گذشت مدت زمان گفته شده، بادام شما به خوبی شیرین شده و می توانید به میزان دلخواه به آن نمک اضافه کنید و سپس آن را داخل صافی گذاشته تا آبش گرفته شود.
  6.  بادام ها را خشک کنید، برای آنکه زودتر بادام ها خشک شوند می توانید آن را در آفتاب و یا روی بخاری بگذارید.
    بعد از شیرین شدن مغز بادام می توانید آن را باکمی نمک بو بدهید و بعنوان آجیل مصرف کنید. به بو داده ی این نوع بادام مغز پرکی هم می گویند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *