مقالات

خواص گردو

همه چیز در مورد گردو

همه چیز در مورد گردو

گردو، دانه بزرگ تک دانه‌ای و چروکیده است که در یک پوسته ی سخت محصور می باشد و از درخت گردو رشد می کند. منشا درخت گردو ایران بوده است و به همین دلیل در غرب با نام Persian یا walnut شناخته می شود. گردو منبع مفیدی از چربی، فیبر و پروتئین است. امروزه گردو به خاطر میوه پرخاصیت و با کیفیتی که تولید می‌کند و همچنین چوب مرغوبی که دارد، در سراسر جهان کاشت می‌شود.

میوه ی گردو در ابتدا به دو شکل گردوی سفید و گردوی سیاه شناخته شد که گردوی سفید بومی ایران و گردوی سیاه بومی آمریکاست.

هر دو گونه عمری طولانی حدود صد سال دارند و دارای خزان هستند و در فصل سرما و زمستان برگ‌های خود را از دست می‌دهند. البته گردوی سفید بیشتر برای میوه و مغز گردو کاشته می شود و گردوی سیاه نوعی سرمایه‌ گذاری به حساب می‌آید.

درختان گردوی سیاه تا ارتفاع 35 متر به بالا نیز رشد می‌ کنند، در حالی که درختان گردوی سفید تا 25 متر رشد می‌کنند. علاوه بر میوه ی گردو، چوب گردو نیز در صنایع مختلف، مانند صنعت تولید مبلمان و همچنین ساخت درب و پنجره و یا سطوح داخلی اتومبیل و دیگر صنایع کاربرد فراوانی دارد.

تاریخچه

گونه‌های مختلف گردو از زمان‌های بسیار قدیم به ویژه از دوران سوم زمین‌شناسی وجود داشته‌است. از دوران چهارم زمین‌شناسی به بعد آثار درخت گردو از جمله گردو آن در کشورهای اروپای شرقی به دست آمده‌است.

درختان گردو اگرچه هزاران سال است که زیر کشت می روند، اما اجداد مختلفی دارند. منشا نوع گردوی انگلیسی، هند و مناطق اطراف دریای خزر است و به همین دلیل به گردوی ایرانی نیز معروف است. در قرن چهارم پیش از میلاد، رومی ها به بسیاری از اروپاییان گردو وارد کردند و از آن زمان تاکنون، درختان گردو در این کشورها رشد می کنند.

درخت گردو در طول تاریخ علاوه بر اینکه منبعی برای تامین غذای انسان بوده است، استفاده هایی برای روغن سوخت فانوس، سرپناه، رنگ و دارو نیز داشته است.

امروزه عمده تولید کنندگان و صادر کنندگان گردو ایالات متحده، ترکیه، چین، ایران، فرانسه و رومانی هستند.

همه چیز در مورد گردو

موارد مصرف

مغز گردو را می توان به صورت خام به همراه آجیل و یا به صورت طبخ شده در انواعی از غذاها استفاده کرد. در کشور ما، انواعی از غذاها را می توان با پختن گردو به دست آورد. در بعضی از غذاها این ماده به صورت تزئین یا مواد افزودنی است و در بعضی دیگر، به عنوان ماده اصلی آن غذا بکار می‌رود. یکی از غذاهایی که مغز گردو به عنوان ماده لازمه و اصلی آن است، خورشت فسنجون می‌باشد.

انواع گردو در ایران

گردوی ایرانی (Persian Walnut) که جزو بهترین گردو ها شناخته شده می باشد، در مناطق مختلفی از دنیا کشت می شود. گردوی ایرانی بنابر شکل ظاهری و طعم و خواص آن، خود به انواع متفاوتی تقسیم می شود. نام گذاری هر دسته با توجه به منطقه ای که در آن کاشته شده و یا شکل ظاهری و جنس آن انجام می شود. تفاوت هر نوع از  گردوها در رنگ، اندازه، ضخامت پوست، میزان چربی و… است.

گردو پوست کاغذی

نوعی از گردو که پوست آن نازک بوده و به راحتی می شکند و مغز آن به آسانی جدا شود و به این دلیل طرفداران زیادی دارد. می توان مغز این نوع گردو را بدون اینکه آسیب ببیند یا خرد شود، جدا کرد. همچنین به دلیل دارا بودن پوست نازک، مغز بزرگتری دارد. این نوع از گردو حدود ۷۰درصد چربی دارد که درصورت استفاده به میزان متعادل، برای سلامتی بسیار مفید است.

گردو اسرائیلی

یکی از با صرفه ترین و اقتصادی ترین انواع گردو می باشد. این گردو در سال دوم کاشت به بار می نشیند و درخت آن پر از محصول است. علت آنکه این نژاد گیاه به درخت گردو اسراییلی، شهرت دارد این است که در هر شاخه از درخت گردو معمولا چیزی بین 5 الی 7 تا نهایتا 25 عدد مغز گردو به صورت خوشه ای رشد می کند. این درخت گردو در دسته نهال گردو های کاغذی قرار دارد.

دارای مغزی پر و درصد چربی کمتری بوده و تفاوت ظاهری که دارد در رنگ آن است که کمی به قرمز مایل می باشد. درخت آن قدی متوسط داشته و پایه کوتاه است. در مناطق مختلف کشور قابل کاشت بوده و به بار می نشیند. همچنین این نوع که شامل دسته انواع گردو در ایران هم می شود، به نام تخم مرغی نیز مشهور است.

گردو خوشه‌ای

محل پیدایش نهال این گردو، در وب سایت های معتبر بین المللی، کشور فرانسه است و به همین دلیل بعضی آن را گردوی فرانسه نیز می نامند. این دسته از انواع گردو در ایران، به صورت خوشه ای بوده و هر خوشه از آن دارای ۵ تا ۱۰ عدد گردو می باشد.

این نوع درشت و بیضی شکل بوده و طعم خوبی دارد. درخت آن قدی کوتاه و متوسط داشته و از درختان پربار محسوب می شود. بهترین منطقه برای نهال این نوع گردو، مناطق سردسیر است.

گردو شهمیرزاد

شهمیرزاد از خوش آب و هوا ترین شهرهای استان سمنان است. چند سالی است که شهمیرزاد علاوه بر آب و هوای خوبی که دارد، به دلیل داشتن بزرگترین باغ گردوی جهان نیز به شهرت رسیده است. انواع مختلفی از گردو در آنجا کشت می شود که گردویی بسیار مرغوب است.

این گردو شکل بیضی و درشتی دارد. مغز آن چرب است و به آسانی از پوسته جدا شده و رنگش باتوجه به کیفیت به رنگ های سفید، قهوه ای روشن یا تیره است. رنگ تیره آن معمولا برای خورشت و غذا استفاده می شود.

گردو ضیاء آبادی (قزوین)

منطقه ی ضیا آباد یکی از مهم ترین قطب های تولید گردو در استان قزوین است . این محصول از انواع گردوهای بومی ایران محسوب می شود. نهال آن بسیار پربار بوده و در سرما مقاومت بالایی دارد.

این گردو، دارای مغزی پر و پوستی شکننده است. گردوهای این منطقه به دلیل کیفیت بالا میزان تقاضای بالایی دارد و به کشورهای همسایه صادر می شود.

همه چیز در مورد گردو

گردو سوزنی

از ارزان ترین نوع گردو ها، گردوی سوزنی است. پوست این گردو دارای برجستگی هایی است که باعث می شود مغز این گردو درون پوسته خود فرو رود و به سختی از آن جدا شود. ممکن است هنگام شکستن آن مغز گردو خورد شده و به صورت کامل جدا نشود.

این نوع گردو مغزی چرب دارد. گاهی اوقات این نوع گردو نسبت به گردوی پوست کاغذی چرب تر و خوش طعم تر است اما به دلیل وزن بالای پوسته نسبت به مغز گردو و سختی جداسازی آن، بین افراد محبوبیت زیادی ندارد.

خواص گردو

مغز گردو طعم لذیذ و خواص مغذی فراوانی دارد که به سلامت بدن کمک زیادی می کند.پزشکان طب سنتی معتقدند که گردو سرشار از امگا۳ است. این خاصیت به رشد و تقویت مغز کمک می کند. گردو هم چنین دارای انواع ویتامین ها، پروتئین ها، آنتی اکسیدان و کلسیم، آهن، منیزیم، مس، فسفر، ویتامینB6 و آهن است. امروزه ثابت شده است که گردو، غذای مغز است و نباید از خوردن آن غافل شد. هم چنین گردو خواص درمانی نیز دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

• جوان سازی و مرطوب کننده ی طبیعی برای پوست
• تقویت و افزایش رشد مو و درمان شوره ی سر
• رفع سیاهی دور چشم
• دارای مواد مغذی مورد نیاز جنین و زنان باردار
• افزایش باروری و درمان ناتوانی جنسی در مردان
• تقویت حافظه
• تقویت قلب و درمان چربی و کلسترول و فشار خون
• ضد استرس و افسردگی
• درمان یبوست
• درمان سنگ صفرا
• درمان بی خوابی شبانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *